Categorieën

5.4 Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Op school leren kinderen vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om hun
steentje bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten
te redden. Door deze vaardigheden is de sfeer op school fijn en veilig. En verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op
een positieve manier deel aan de maatschappij.

Onze visie luidt: leerlingen groeien op in een steeds complexere maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar
leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk, dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving.

Werkwijze Sociale opbrengsten
Elke week wordt in de groep een les sociaal emotioneel leren gegeven. Hierbij komen de vijf SEL-competenties aan bod. Deze zijn als volgt:
 

Besef hebben van jezelf:

  • Kunnen inschatten van je eigen gevoelens
  • Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht
  • Een gezond zelfvertrouwen
  • Veiligheid Respect
  • Verantwoordelijkheid

Besef hebben van de ander:

  • Empathie
  • Perspectief nemen
  • Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen
  • Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren

Keuzes kunnen maken:

  • Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander
  • Bijdragen aan een positief klimaat in je school
  • Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag

Zelfmanagement;

  • Impulscontrole bij stressvolle situaties
  • Omgaan met heftige emoties
  • Doelgericht gedrag

Relaties kunnen hanteren:

  • Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking
  • Sociale druk weerstaan
  • Conflicten oplossen

De school neemt jaarlijks in het najaar de lijsten voor sociaal emotionele ontwikkeling van Leerling in Beeld af. Deze lijsten bevatten vragen over welbevinden, betrokkenheid en veiligheid van leerlingen. De leerkracht vult voor elke leerling de vragenlijst in en ook leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen een lijst in. De ingevulde lijsten geven ons een goed beeld van elke groep en individuele leerling. Waar nodig wordt een plan van aanpak gemaakt op school-, groeps- of kindniveau.

Terug

Populaire artikelen